תזונה ספורטיבית

איך לגרום לשחיינים צעירים לאכול נכון!

 

food    By Jill Castle, MS,RD

הורים ומאמנים מעוניינים ששחייניהם ירגישו טוב,ישמרו על תזונה נכונה,ויצליחו למצאות את יכולתם למקסימום. זה לא תמיד קל לביצוע כאשר הגוף מתפתח,מתמודד עם העדפות לסוגי אוכל,ובנוסף מושפע על ידי התפתחות הנפשית בגיל ההתבגרות.
בתחרות אשר נוכחתי לא מזמן,שמעתי תלונות של הורים על הרגלי התזונה של ילדיהם.

"שרה לא אכלה דבר משך כל זמן התחרות."

"כל פעם שראיתי את סם,הוא עמד על יד הקיוסק ואכל חטיפים.רק הצהריים הוא אכל שלושה!"

"לאמילי כאבה  הבטן כל הבוקר.אני חושב שהיא אכלה יותר מדי בארוחת הבוקר."

להורים יש אדגר גדול בכל הקשור למבחר התזונה כאשר הילדים(שחיינים) גדלים.לדוגמא גו`ש בן השמונה אוכל רק דברים מסויימים.הוא רוצה לאכול את אותו דבר כל יום.ובדרך כלל זה אוכל מאובד.

קטי בת הארבע עשר תמיד רעבה,ומעדיפה חטיפים במקום ארוחות.ומקס בן השבע עשר אוכל  מזון מהיר מספר פעמים בשבוע בדרך הביתה לאחר אימון.

לדעת מהי תזונה נכונה ומתאימה לשחיין הוא אתגר אמיתי,אבל הקרב האמיתי הוא לשכנע את השחיין לבצע את הבחירות הנכונות לגבי התזונה שלו\ה.

אז איך אפשר לשכנע את השחיין לאכול נכון?

יצירת אוירה חיובית בנושא אוכל בריא: הורים הם שומרי התזונה.כלומר הם שולטים במירב האוכל אשר נקנה ונמצא בבית.הם גם מחליטים כמה פעמים המשפחה אוכלת יחד בבית,יוצאת למסעדה,מבקרת במקומות למזון מהיר.
ככל ששחיין מתבגר, להורים יש פחות שליטה על סוגית האוכל,כך שככל שיש הרגלים טובים מגיל צעיר, וישנה אוכל בריא בבית,יש סיכוי שהשחיין יאמץ הרגלי אכילה בריאה ונכונה.

לעודד תדלוק:שחיינים אשר רוצים להצטיין  חייבים  בתזונה טובה.זה כל כך חשוב!!כאשר שוחים על בטן ריקה,מלא בסוכרים, מתוגן,או בטן מלא ,הדבר יפגע בקצב,תחושה,ובסיבולת.תמצא את הכמות הנכונה וסוג האוכל אשר מתאים לגוף שלכם,בן אם זה בננה בבוקר של התחרות,או בייגל עם חמאת בוטנים.

תיכנס לשלבי ההתבגרות:ישנם שינויים גדולים בכל שלב בתהליך ההתבגרות של הילדים.לדוגמא,בשנים של ביה"ס,הילדים מתעניינים בלמידה של  מיומנויות חדשות.ללמד לבשל על תזונה בסיסית הוא לא רק תהליך התפתחותית נכונה,אלה זה מאשפר למידה וחקירה.בגיל ההתבגרות המוח מסוגל להבין נושאים מורכבים בתחום התזונה,כמו איך הגוף מנצל את סוגי האוכל כדי לספק אנרגיה בזמן מאמץ.ואם הם יודעים להסביר את הנושא הם למעשה לוקחים בעלות ואחריות לדאוג לצרכים תזונתים.תזכרו ילדי התיכון אוהבים להתנסות בדברים חדשים גם דברים אשר יכולים להזיק,אז יש לשמור על שיחות בנושא תזונה בריאה כל הזמן.

תקבע חוקי שחייה:בזמן תחרויות יש לקבוע חוק"no junk food"(אין ממתקים,ציפס וכו`).זה יכול להיות חוק של הקבוצה\משפחה ולמעשה קובע את רמת המחויבות לקראת התחרות.אפשר להתוות חוקי תזונה בזמן תקופת האימונים לאורך השבוע,ורק בסופי שבוע מותר לטעום  "מדברים האסורים".

שמירה על תוכנית:הרצון לשמור על תזונה נכונה לא תתאפשר ללא תוכנית.כאשר שחיינים באים לתחרות ללא החטיפים המוכנים מהבית הם הולכים לקיוסק.כאשר אין להם מים,הם קונים משקאות קלים מהמכונות.אם לא דואגים לארוחות מותאמות לפני תחרות,ישנה אפשרות שהשחיינים לא יקבלו ארוחות מאוזנות אם כל מה שדרוש להם.אולי נדמה שכל התהליך הוא קשה בהתחלה,אבל במציאות כאשר יש תוכנית זה הופך להרבה יותר קל.

מתורגם מאתר:http://www.usaswimming.org/ViewNewsArticle.aspx?TabId=0&Alias=Rainbow&Lang=en&ItemId=5074&mid=11780

Jill Castle, MS, RD is a registered dietitian and child nutrition expert. She is the
co-author of Fearless Feeding: How to Raise Healthy Eaters from High Chair to
High School (April 22, 2013), and creator of Just The Right Byte, a child and
family nutrition blog. She lives with her husband and four children (two
swimmers!) in New Canaan, CT. Have questions? Contact Jill at
Jill@JillCastle.com